»Emotionale Intelligenz«: bald 35 Jahre alt?

(jm)

Es ist beabsichtigt, dass Sie stutzig werden, mithin auf diese Überschrift mit Nachdenken und Nachrechnen reagieren. Sofern Sie nicht Journalist sind (und vermutlich unter der verbreiteten Berufskrankheit »Journalisten-Amnesie« leiden), kramen Sie in Ihrem intakten Langzeitgedächtnis, und erinnern sich: Moment mal, jenes bahnbrechende populärwissenschaftliche Buch des amerikanischen Psychologen Daniel Goleman, mit dem Titel »Emotional Intelligence«, das erschien doch 1995. Wie also kann das sein, der Begriff sei »bald 35 Jahre alt«?

Möglicherweise haben Sie damals Golemans »Emotional Intelligence« gelesen. Und erinnern sich weiter: Ach ja, Goleman bezog sich unter anderem auf Peter Salovey und John Meyer, die nach allgemeiner Überzeugung im Jahr 1990 den Begriff »Emotional Intelligence« prägten. Und klar, Goleman bezog sich unter anderem auf Howard Gardner, der 1983 ein bahnbrechendes Rahmenverständnis von »multiplen Intelligenzen« publiziert hatte. Sie rechnen ein weiteres Mal nach, und kommen erneut zu dem Ergebnis: 1990 bis 2010, das ergibt noch immer keine 35 Jahre.

Warum das so ist? Weil es weitgehend unbekannt ist, jenes schmale Bändchen »The Emotional Intelligence« des schwedischen Arztes Björn Rosendal aus dem Jahre 1981 (!). Mit seiner einzigen englischsprachigen Publikation, bei deren Übersetzung aus dem Schwedischen ihm ein gewisser Robert Goldsmith geholfen hatte, war es Rosendal, der bereits 1976 (!)  in Schweden den Begriff zu jenem Konstrukt »Emotional Intelligence« prägte, und seine Wortschöpfung zu Beginn der 80-er Jahre in die akademische Diskussion einbrachte.

Nun ja, falls ihn überhaupt jemand außerhalb Schwedens registrierte, denn: Nicht überliefert ist, ob Salovey / Meyer oder Goleman dieses 48-seitige, eher essayistisch daherkommende Thesenpapier Rosendals überhaupt kannten, das jener – fast wie einen prophetischen Impuls – sozusagen heimlich über den hermetisch-blickdichten Forschungszaun des stets mit 1000 Fußnoten (und ebensovielen Fußangeln) bewaffneten Lagers der rein am IQ orientierten, »quantitativen Intelligenzforschung« hinüberwarf.

Rosendals Forderung nach Einbeziehung sämtlicher Intelligenzarten des Menschen, nach einer am Maß menschlicher Ganzheit geformten einheitlichen Konzepttheorie zur Entwicklung und Entfaltung menschlicher Intelligenzen im täglichen Kontextbezug; sie stellte einen weiteren von vielen Ausbruchsversuchen unermüdlicher Forscher aus dem zu engen Korsett des unüberwindbar scheinenden aristotelisch-platonischen Paradigmas dar, aus der verhängnisvollen Zwangsjacke cusanischer Engführungen und cartesischer Deformationen, aus den wissenschaftlichen Scheuklappen einer vielfältig-vielfeldig (!) selbstverschuldeten künstlichen Gegensatzbildung zwischen »naturalistischen« und »idealistischen« Wirklichkeitsfeldern. Es gehört wohl auch zur Tragik vieler philosophischer, kultureller und religiöser Stiftergestalten, dass ihnen wohl Wahrheitserkenntnis und Durchblick, nicht aber die Kompetenz verliehen war zu verhindern, dass ihre oft wenig kongenialen Nachfolger diese Wahrheitsvermächtnisse unter sachfremde mentale Besatzungsmacht und verkürzte Deutungshoheiten stellten.

Auch Rosendal vermochte die Denk- und Erfahrungsgefängnisse dieses luftdicht abgeriegelten Wissenschaftsparadigmas nicht völlig zu überwinden, um in Anthropologie und Soziologie zu einer neuen, wirklichkeitsstabilen Fundamentalphilosophie mit dem Ziel ganzheitlicher Menschenbildung und Kompetenzenentwicklung zu gelangen – eine solch letztbegründende, »prinzipiell« motivierte Ontologie bleibt nach wie vor eine der dringendsten Theorieaufgaben der Gegenwart. Dringend und drängend gerade für die Praxis, denn nichts ist praktischer als eine – wirklich – gute Theorie.

Nicht um Rosendals Urheberrecht zu verletzen, sondern um seine Thesen zur »emotionalen Intelligenz« auch außerhalb Schwedens nach wie vor als akademischen Impuls präsent zu setzen – und weiterhin Forschungsfragen und Monographien anzuregen –, seien Björn Rosendals 18 Leitthesen hier nachfolgend wiedergegeben. Ihr Urheber müsste inzwischen 87 Jahre alt sein – doch seine Thesen zählen noch lange nicht »zum alten Eisen«.

Eighteen Theses Concerning Intelligence

1 ]   Intelligence should not be viewed as simply a collection of isolated mental functions removed from their context. Rather, intelligence involves one’s total psychic capacity. The separate factors of intelligence cannot function without being anchored in the totality of the person.

2 ]   Intelligence is multidimensional. Its parts are in constant dynamic interaction. Thus, the role of one part relative to another can change continually. The emotional intelligence is the binding factor and guiding element in this dynamic system.

3 ]   A large part of the information we utilize and communicate to others is of an emotional character. The emotional intelligence is the ability to interpret and communicate emotional information. It is a major element of intelligence as a whole.

4 ]   Various intelligence factors, readily measurable in terms of tests, have been isolated and quantified. Such factors, removed from their context and traditionally viewed as comprising intelligence, will be referred to here as factual intelligence.

5 ]   The emotional intelligence grasps and interprets the immediate surroundings and the world as a whole. The information thus obtained or created is passed on to the rest of one’s sphere of intelligence, is partly transformed and then returns to the emotional intelligence, where it provides a basis for personality development and for the patterning of thought. The information gleaned and stored by the emotional intelligence is thus basic to our interpretation and understanding of the world. A dynamic process such as just described goes on continuously.

6 ]   One is born wth some basic dynamic constellation of intelligence factors. This constellation is fundamental of one’s initial understanding of the world. Together with the environment it molds one’s development. It also forms the framework within which various dynamic patterns of intelligent functioning evolve. It provides for the individual’s underlying tone.

7 ]   Basic to intelligence as a whole is the interaction between factual and emotional aspects. Only through the emotional intelligence does factual intelligence gain a dimension of depth. As an isolated entity, without interaction with the emotional intelligence, factual intelligence loses its meaning.

8 ]   The emotional intelligence serves not simply as the organizing factor and the guiding element within the intelligence as a whole but also as its driving force and its basis of communication. It is the force which propels thought! It is the fluid of communication!

9 ]   The emotional intelligence is essential in all decision processes, just as in all creative processes.

10 ]   The interaction between the various components of intelligence is basic to intelligent functioning generally. When the interaction is reduced, through either outer or inner influences, this leads to a reduction in total intelligence. When the interaction is increased, likewise through inner influences or outer ones, this produces an increase in total intelligence.

11 ]   Fundamentally, every person is in a basic state of tension already from birth. Such tension can be illustrated simply enough by the muscle tone which every person has. Tension indeed is found within a person’s entire being, its therefore characterizing intelligence as well. When the tension within a person is either at too high or too low a level, this interferes with the interaction between the various components of intelligence.

12 ]   Retarded development in the area of factual intelligence produces a low level of intelligence generally. This can be easily observed. It is important to understand that retarded development in the realm of the emotional intelligence likewise lowers the level of intelligence generally.

13 ]   Only under exceptional conditions does one make complete use of one’s intelligence.

14 ]   The emotional intelligence consists of different components. One is that of proportion intelligence, a component vital to the individual’s development and survival.

15 ]   During one’s lifetime, various states and structures of intelligence develop and become more or less ingrained. The one resulting subsystem may in turn consist of component systems. Dynamic interactions take place between all these different aspects of intelligence.

16 ]   A large part of the intelligent processes which occur are at an unconscious level. Through training one can make elements of these processes conscious. For unconscious thought processes to function properly, it is necessary that they be supplied with information from the conscious portion of one’s intelligence.

17 ]   Processes of interaction between various aspects of intelligence are crucial for the level of intelligence which develops. A high level of both factual and emotional intelligence as such is to no avail if the interaction between the two is insufficient. The interactions can readily become disturbed. A person may become fixated to various ineffective states or structures. Whole systems which impede productive thinking may develop. Interactive processes may also become hyperactive, resulting in dissipation of energies or in stereotypy. The interaction between emotional and factual intelligence may become completely blocked.

18 ]   The emotional intelligence, if functioning properly, provides a unity to one’s entire person.

[Quelle: Björn Rosendal, The Emotional Intelligence, Lund 1981, Schweden, S. 11-19.]

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